Власники різноманітних пристроїв іноді зазнають певних труднощів при пошуку інформації про правильну експлуатацію акумуляторів. Всі сучасні телефони, смартфони й КПК забезпечені акумуляторами на літієвій основі — літій-іонну або літій-полімерними, тому надалі мова буде йти саме про їх. Ці акумулятори мають чудову ємність і терміни служби, але вимагають дуже чіткого дотримання певних правил експлуатації.

Основні правила заряду й розряду акумуляторів, які контролюються убудованим в акумулятор пристроєм (контролером), а також іноді додатковим контролером, що розташовується поза акумулятором, у самому КПК.

Акумулятор все своє життя повинен перебувати в стані, при якому його напруга не перевищує 4.2 вольта й не опускається нижче 2.7 вольта. Ці напруги є показниками відповідно максимального (100%) і мінімального (0%) заряду. Кількість енергії, що віддається акумулятором при зміні його заряду від 100% до 0% — це його ємність. Деякі виробники обмежують максимальну напругу 4.1 вольтами, при цьому акумулятор живе дещо довше, але його ємність знижується приблизно на 10%. Також іноді нижній поріг підвищується до 3.0 вольтів з такими ж наслідками.

Найбільша довговічність акумулятора досягається при приблизно 45-процентному заряді, а при збільшенні або зменшенні ступеня заряду строк життя акумулятора зменшується. Якщо заряд перебуває в межах, які забезпечує контролер акумулятора (див. вище), зміна довговічності не дуже значно, але все-таки є присутньою. Якщо в силу обставин напруга на акумуляторі виходить за межі, зазначені вище, навіть на нетривалий час, строк його життя драматично зменшується. Такі стани називаються недозаряд і перезаряд і вони є дуже небезпечними для акумулятора.

Контролери акумуляторів, призначених для різних пристроїв, якщо вони (контролери) виготовлені з належною якістю, ніколи не дозволяють напрузі на акумуляторі під час заряду стати більше 4.2 вольта, але, залежно від призначення батареї, можуть по-різному обмежувати мінімальну напругу при розряді. Так, в акумуляторі, призначеному для, скажемо, шуруповерта або моторчика моделі автомобіля, мінімальна напруга швидше за все буде дійсно мінімально припустима, а для КПК або смартфону — вище, тому що мінімальної напруги 2.7 вольта може просто не вистачити для роботи електроніки приладу. Саме тому в складних пристроях типу телефонів, КПК і т.п. роботу убудованого в сам акумулятор контролеру доповнює контролер у самому пристрої.

Правила експлуатації, на які ми з вами можемо впливати, тим самим значно збільшуючи або зменшуючи строк життя акумулятора:

  • потрібно намагатися не доводити акумулятор до мінімального заряду й тим більше до стану, коли машинка сама вимикається, ну а якщо так трапилося — зарядити акумулятор якомога швидше;
  • не потрібно боятися частих підзарядок, у тому числі й часткових, коли повний заряд не досягається. Акумулятору це не шкодить. Я при цьому керуюся здоровим глуздом: якщо при звичайному використанні КПК я завжди ставлю його на зарядку перед сном, то у випадку дуже інтенсивного використання (постійно включений WiFi, прослуховування музики й т.д.), коли заряд наближається до мінімального, не гребую прямо на роботі приєднати КПК до будь-якого доступного USB. За відсутності нормального зарядника й використанні замість нього USB особливо важливо не чекати повного розряду, тому що в такому випадку струму від USB-порту може бути недостатньо, щоб почати процес зарядки.

Всупереч сформованій у багатьох користувачів думці, перезаряд шкодить літієвим акумуляторам не менше, а навіть більше, ніж глибокий розряд. Контролер звичайно контролює максимальний рівень заряду, але є одна тонкість. Добре відомо, що ємність акумуляторів залежить від температури. Так, якщо наприклад ми зарядили акумулятор при кімнатній температурі й одержали заряд 100%, те при виході на мороз і остиганні машинки, ступінь зарядженості акумулятора може знизитися до 80% і нижче. Але може бути й зворотна ситуація. Акумулятор, заряджений при кімнатній температурі до 100%, будучи трошки нагрітий, стане зарядженим, скажемо, до 105%, а це для нього дуже й дуже несприятливо. Такі ситуації зустрічаються при експлуатації машинки, тривалий час перебуває в кредлі (Кредл або Док-станція — стаціонарна конструкція з раз’ємами для окремих електроних пристроїв, що слугує для швидкого одночасного підключення до кабелів елктроспоживання та т.п. – прим. адм. сайту). Під час роботи температура приладу й разом з ним акумулятора підвищується, але ж заряд уже повний… У зв’язку із цим правило говорить: якщо Вам необхідно працювати в кредлі, спочатку від’єднайте машинку від зарядки, попрацюйте на ній, а коли вона вийде на «бойовий» режим — підключайте зарядку. До речі це правило також стосується власників ноутбуків і інших гаджетів.

Ідеальні умови для тривалого зберігання акумулятора — це зберігання його поза приладом із зарядом приблизно 50%. Справний акумулятор при цьому не вимагає турботи про себе місяцями (порядку напівроку).

І наостанок ще трошки інформації

Всупереч сформованій думці літієві акумулятори, на відміну від нікелевих, майже не володіють «ефектом пам’яті», тому так звана «тренування» нового літієвого акумулятора практично не має змісту. Для власного заспокоєння досить один-два разу повністю зарядити-розрядити новий акумулятор, в основному для калібрування додаткового контролера.

Власники пристроїв знають, що можна заряджати батарею як від зарядного пристрою, так і від USB. При цьому найчастіше викликає здивування неможливість зарядки від USB. Справа в тому, що за «законом» USB-контролер повинен віддавати периферійним пристроям, підключеним до нього, струм близько 500 ма. Однак бувають ситуації, коли або сам контролер не може забезпечити такий струм, або пристрій підключають до USB контролера, на якому вже висить якась периферія, що споживає частину потужності. От і не вистачає струму для зарядки, особливо якщо акумулятор розряджений занадто сильно.

Літій-містячі акумулятори дуже не люблять заморожування. Завжди намагайтеся уникати користування машинкою на сильному морозі — захопитеся — акумулятор знадобиться міняти. Ну звичайно якщо Ви дістали машинку з теплої внутрішньої кишені куртки й зробили пару заміток або дзвінків, а потім поклали назад — проблем не буде.

Практика вказує, що літієві батареї (не тільки акумулятори) знижують свою ємність при зменшенні атмосферного тиску (на високогір’ї, у літаку). Шкоди батареям це не завдає, просто потрібно враховувати даний факт.

Буває, що після придбання акумулятора підвищеної ємності (скажемо 2200 ма-ч замість штатного 1100 ма-ч) машинка через пару днів користування новим акумулятором починає дивно поводитися: висне, відключається, зарядка акумулятора начебто відбувається, але якось дивно й т.п. Не виключено, що ваш зарядний пристрій, що з успіхом працює на «рідному» акумуляторі, просто не в змозі забезпечити достатній струм зарядки акумулятора великої ємності.

Вихід — придбання зарядного пристрою, який віддає більше току (скажемо 2 ампери замість колишнього 1 ампера).

Відповідно до публікації сайту http://www.fight.org.ua/publications/using_accums.html

 _______________________________________________

Примітка адміністратора сайту: стаття містить досить корисні поради, але ми не можемо поручитися, що все це є істина в останній інстанції. Тому, рекомендуємо Вам насамперед дотримуватися інструкцій, які надає з кожним приладом виробник. На жаль, такі інструкції, як правило, є досить скудними.

Мітки: , , , , , , , , , ,

4 комментария к “Як доглядати за літій-іонними акумуляторами”

  1. на хамський коментар «я»: Ваш коментар видалений, але відповідаємо, що якщо Вам в чомусь не подобається переклад (ми не сперечаємось, що могли технічні терміни перекласти не досить правильно), то зазначте конкретно — ми виправимо, а писати загальні хамські висловлювання, то й для дебілів не є проблемою.

  2. Дякую. 🙂
    Було корисно .

  3. Ділюсь досвідом.
    Отже є мобільник Samsung. 7 чи років він чесно ввідпрацював як дзвонилка. Використання, правда, було неінтенсивне. Але що важливо — весь цей строк він прожив на рідному акумуляторі. НЕ МІНЯЛИ. Далі проявилися проблеми з мікрофоном і він пішов на пенсію. Але інколи вмикаю, перевіряю — все ще живий. Заряджаю коли розрядиться. Так йому вже минуло 10 років. Усе на тому ж акумуляторі, він тільки втратив десь біля ТРЕТИНИ заряду.
    Що ще цікавіше він практично ЗАВЖДИ доводився до самовиключення мобільника. А потім так само практично завжди ставився на зарядку на всю ніч.
    Ну і як після цього досвіду сприймати повсюдне «не доводьте до саамовиключення»?

  4. Дякую ! Інформація була корисною для мене…

Залишити коментар